27
Nov

Brief aan de NMBS

Posted in Personal / Tags , ,

Lieve vrienden van de Belgische spoorwegen. Ik weet dat jullie het druk hebben met het inplannen van jullie stakingen zodat jullie eens een midweek kunnen nemen of wat verlengde weekends, maar bij deze toch een kleine oproep.

Ik neem nogal regelmatig de trein op de lijn 53A, Mechelen-Haacht-Leuven en zou jullie graag een paar tips meegeven.

Zo moest ik vanochtend weer naar Leuven voor een afspraak en heb ik deze gemist. Waarom vraag je je af? Wel, omdat mijn trein die er normaal 10 minuten over doet, een half uur vertraging had en ik zo dus 3 aansluitingen gemist heb en de afspraak maar heb moeten verplaatsen. Ach ja, vertragingen horen er bij hoor ik u zeggen? Dat is waar, je rekent al wel wat op vertragingen eens je met de trein rijdt.

De meeste van de vertragingen die ik tegengekomen ben in mijn jonge carrière zijn deze wegens ‘druk treinverkeer’. Het is dan ook nog maar recent dat jullie zo veel treinen in de spits laten rijden, juist? Kinderziektes zijn normaal neem ik aan.

Je moet het maar incalculeren zou je denken, als je de vertragingen gewoon bent, dan hou je er rekening mee. True, tot op een punt, ik weet ook dat ik bijvoorbeeld niet moet vertrouwen op De Lijn en haar ‘u heeft 4 minuten om over te stappen’, zeker niet als je zo een bus neemt die halfweg van chauffeur moet veranderen – en ja, je moet toch even met de collega’s overleggen, wat is 10 minuten vertraging op een rit van een uur, dat haal je in de laatste kilometers wel in.

Ik hou er al rekening mee, geloof me. Maar als vertragingen systematisch worden is het toch een probleem. Want weet je, ik heb nog maar 2 keer een trein gemist, en weet je waarom? Wel, de ene keer omdat de trein aan de andere kant van de spoorweg kwam en de overweg al 5 minuten op voorhand was afgesloten. De tweede keer omdat de trein die altijd 10 minuten vertraging heeft om 17.30 deze keer eens op tijd was. Dus goh ja, misschien moet je de dienstregeling eens aanpassen en

Het traject Leuven-Mechelen is simpel, het is gewoon rechtdoor, twee sporen, half uurtje in totaal en er rijden normaal maar 2 treinen per uur op elk spoor. Wel, twee persoonstreinen dan toch, goederentreinen rijden hier genoeg rond en let me tell you, het is altijd leuk als je dan toch 10 minuten op voorhand aan de overweg bent en niet aan de overkant geraakt omdat er goederentreinen doorkomen en dan nog een trein met vertraging van de andere kant en je maar moet hopen dat de overweg toch nog eens terug opengaat voordat jouw trein aankomt.

Want die overwegen, dat is nu toch wel een probleem. Hoe vaak is er daar hier een probleem mee? Hoe vaak staat er niet ergens een trein vast op deze lijn vanwege een niet-functionerende overweg? Hoe vaak staan auto’s ook niet vast omdat de overweg gesloten blijft ook al is er niets in de buurt? Dat was het probleem vanochtend ook weer, een goederentrein die in de spits door een probleem met overweg (zo vertelde de lieve computerstem mij toch), vast stond in Hambos.

Maar dat was nog niet het ergste, problemen kunnen gebeuren, maar als ik dan op railtime ga kijken eens ik thuis ben en merk dat het probleem al van 7.15, een kleine 2 uur voor ik de trein moest nemen, al bekend was dan stel ik mij toch vragen. Als je problemen in de spits niet kan oplossen binnen de 2 uur, als de infrastructuur zo breekbaar is (gelukkig hebben we nog geen sneeuw), waarom laten jullie dan goederentreinen over dit traject lopen tijdens de spits?

Dus een paar tips:

  • geen goederentreinen tijdens de spits (of voorzien een apart spoor hiervoor)
  • oplossing voor de overwegen, ofwel maak je ze, fatsoenlijk deze keer, of ondertunnel ze, daar is immers al 20 jaar sprake van vermits de 37 overwegen op het traject nu voor een klein beetje problemen zorgen met het auto-verkeer
  • als het niet te veel gevraagd is zou ik zo ook wel terug naar 3 treinen per uur willen, om het half uur is toch wat weinig
  • maar als dat niet lukt, mss kan je dan in het weekend zo wel naar 2 treinen per uur gaan ipv eentje
  • en zelfs als dat niet lukt, mss kan je dan toch zo meer dan 2 wagonnetjes aan je weekendtrein koppelen, mss bereik je er niet meer mensen mee, maar diegene die in weekend sporen zouden het alvast apprecieren
  • o en nog 1 ding, als je aansluitingen op 5 minuten van elkaar zet, laat mijn trein dan niet tussen Muizen en Mechelen stilstaan alsjeblief